March 761/7
Majitel stáje Formule 1, automobilový nadšenec se stále prázdnou kapsou
Frank Williams se pro rok 1976 spojil s milionářem Waltrem Wolfem. Tak
výrazné osobnosti se však dlouho nesnesly a již po dvou závodech
přenechává Frank (za tučné odstupné) celý tým, včetně místa ve sdružení
konstruktérů, Wolfovi. Zakládá nový tým Williams Grand Prix Engineering
a zbytek sezóny věnuje shánění nových prostor a sponzorů.
Protože neměl vlastní vůz (ten původní přenechal, včetně konstruktéra,
W.Wolfovi), byl nucen sáhnout po zákaznickém voze. Na přelomu let 1976 a
77 však mnoho možností nebylo a nakonec koupil vůz March 761 (Jednalo
se o nový vůz, šasí č.7). Konstrukce vozu však byla zastaralá a
vyznačoval se velkou poruchovostí. (Největším úspěchem tohoto vozu bylo
vydřené vítězství R.Petersona v Itálii 1976 - poslední pro tým March).
V prvních
čtyřech zámořských závodech Williamsův tým vůbec nestartoval, především
z finančních důvodů, náklady na přepravu mimo evropský kontinent byly
poměrně vysoké
První velkou
cenou, kterou s novým vozem absolvoval, byla VC Španělka. Vůz v barvách
hlavního sponzora Belle-Vue (Belgický pivovar) a Saudia Airlines (mimo
jiné se jednalo o první vstup arabského sponzora do kolotoče VC) se
kvalifikoval na 22 místě, což pro začátek nebylo špatné.
V dalším
závodě se team Williams opět neobjevil, Frank si zřejmě jednoduše
spočítal, že se starou konstrukcí nemá v uličkách Monaka šanci na
kvalifikaci, kterou mohlo projít jen dvacet nejrychlejších. Statistika
tuto domněnku potvrzuje, v šesti vozech, které se nekvalifikovaly byly čtyři Marchy
(všechny přihlášené).
Z dalších 11
závodů se jen 3x nekvalifikoval, jednou odpadl pro závadu a 7x dokončil.
Nejlepšího umístění dosáhl ve VC Itálie, startoval jako poslední 24 a v
cíli skončil 7. Pro zajímavost ve VC Británie skončil nejlépe ze všech
Marchů - desátý, podotýkám že bylo přihlášeno 7 Marchů.
V Kanadě,
posledním závodě, kde tým F. Williamse v roce 1977 startoval,
nedokončil Neve kvůli problémům s tlakem oleje. Do posledního závodu
sezony v Japonsku již tým ani neodcestoval, možná
došly finance, možná si Frank v hlavě srovnal ,že s tímhle vozem díru do
světa neudělá. V následujícím roce již přišel s vlastní konstrukcí FW06.
K velké
ceně Belgie se pojí jeden zajímavý příběh, který mám ale zprostředkovaný
pouze přes diskuzní fóra o historii F1. Ve všech mě známých zdrojích je
vůz který koupil Frank uváděn jako nové šasi 761 označované jako 761/7.
Není to však úplně pravda, v dokumentaci z roku 1977 je uváděno ,že je
vůz sestaven z mnoha dílů, které již byly použity. Když s vozem Patrick
havaroval v jednom z tréninků, objevila se na havarované části jako
spodní vrstva oranžová barva, takže i šasi bylo použité (populární
teorie je, že se jedná o šasi, se kterým vyhrál Brambilla VC Rakouska
1975 :-)))
Williams
musel o tom že se jedná o použité šasi vědět, protože v později
zveřejněných dokumentacích k vozu je uvedeno, že se jedná o upravené
šasi 751, avšak toto byla pouze informace pro kupujícího, v oficiálních
tabulkách byl vůz veden jako nové šasi 761/7.
Závodní
historie vozu pokračovala neúspěšnou kvalifikací Jorga Zubrowskiho v
šampionátu AFX Aurora v roce 1978. V roce 2004 v něm Rodrigo Callego
vyhrál TGP šampionát (vůz připravoval MecAuto). Vůz je stále
provozuschopný a lokace pravděpodobně v některém z belgických museí.
1977 March 761/7 - Velká cena Belgie, Zolder - Patrick Neve
Model vozu je z VC Belgie, Patrick se kvalifikoval 24 z 26. Kvalifikaci
poznamenalo deštivé počasí a na nedělní závod tomu nebylo jinak. V
průběhu několika kol havarovali takoví velikáni jako Mario Andretti na
Lotusu nebo Carlos Reutemann na Ferrari, potom začala trať osychat a
mnoho pilotů zamířilo do boxů vyměnit pneumatiky, loterie ale
pokračovala a kolem 40. kola opět začalo pršet, po dalších deseti kolech
ale bylo zase vše jinak a trať opět rychle osychala. Nakonec
dokončilo 15 vozů, Patrick dojel na slušném desátém místě.
pozn: faktografické korekce textu Jarda Neubauer
|