Martini MK23
Podle názvu
by se mohlo zdát, že šlo o další italský pokus , ale není tomu tak. Tico
Martini byl sice původem ze San Rema, ale byl to Francouz, který v roce
1968 založil svou dílnu u okruhu v Magny Cours. Začal stavět vozy F3, a
když se v roce 1975 pustil do Formule 2, Jacques Laffite se ihned stává
vítězem tohoto šampionátu. V roce 1977 se Martini dočká ještě jednoho
titulu který přiveze René Arnoux. S jídlem roste chuť a tak 23
konstrukce je vůz Formule 1.
V roce 1978
představil Tico Martini vůz vlastní konstrukce - Martini MK23, který
poháněl osvědčený Ford Cosworth.Šlo o běžnou samonosnou konstrukci s
vnitřním pérováním předního zavěšení o rozvoru 2670 mm a rozchodu
1590/1600 mm. Za jeho volantem debutoval čerstvý šampion F2 René Arnoux.
Tým plánoval svůj start na třetí závod sezony v Jihoafrické Republice.
Ze 30 přihlášených vozů mělo start zaručeno 26 nejrychlejších. Nováček
Arnoux zajel čas 1´18,24 min. a obsadil nevděčné 27 místo. Od 26
Merzaria ho dělilo 0,06s. Premiéra se holt musela odložit........
Tým
vynechal následující závod v Long Beach a o další start se pokusil v
přetěžkém Monaku.Vzhledem k tomu že počet startujících byl omezen na 20
nejrychlejších a přihlášeno bylo 30, byla vypsána předkvalifikace.
Arnouxovi se nedařilo a časem horším o 5,38 s než poleman Reutemann
nepostoupil ani do vlastní kvalifikace....
To co se 2x
nepodařilo vyšlo 21. května 1978 v belgickém Zolderu. Arnoux prochází
předkvalifikací a obsazuje krásné 19 místo v 10 řadě vedle Stuckova
Shadow. Nehody Nehody a technické problémy vyřadily během závodu
polovinu startovního pole a tak bylo nakonec klasifikováno 13 jezdců,
Arnoux dojel s 2 koly ztráty na výborném 9 místě. Vše v té době vypadalo
nadějně, avšak objevil se problém ze všech nejtěžší - nedostatek
financí. Sponzorské zajištění nepokrylo celou sezonu a tak tým vynechal
2 následující závody ve Španělsku a Švédsku a soustředil se na domácí
závod v Le Castellet. Arnoux si v kvalifikaci vedl zdatně a oproti
Belgii se posunul ještě o jednu řadu dopředu, obsadil 18 místo na roštu.
Tentokrát však soupeři tolik problémů neměli a 26 jich do cíle dojelo
18. Arnoux s Martini dojel na 14 místě, se ztrátou pouze jednoho kola na
neporazitelné Lotusy. Tým vynechal závod v Anglii a opět se objevil na
VC Německa. Bohužel se Anouxovi nepodařilo zajet kloudné kvalifikační
kolo a do samotného závodu nepostoupil.
I přes
neúspěch v Německu se tým dostavil na následující závod v Rakousku.
Kvalifikoval se na posledním 26 místě. Liják mění závod v loterii a
posledním klasifikovaným v cíli byl na 9 místě s 2 koly ztráty Arnoux. Tým
bez finančních prostředků se pokusil o zázrak ještě v Holandsku, avšak
pro technické problémy na podvozku po 40 kole odstupuje ze závodu.
A to byl
konec účasti vozu a týmu Martini ve Formuli 1. Na svou dobu konstrukčně
vydařené vozy s mladým a nadějným Arnouxem (poslední dva závody startuje
na Surteesu a v následujících letech se stane hvězdou Renaultu a
Ferrari) měly šanci dosáhnout na body. Nedostatek financí ale jejich
slibný rozlet ukončil. Tico Martini na závody nezanevřel, vrátil se k
Formuli 3 ,kde patřil opět k nejlepším.
1978 Martini MK23 - Velká cena Monaka - René Arnoux
Vzhledem k tomu že počet startujících byl omezen na 20 nejrychlejších a
přihlášeno bylo 30, byla vypsána předkvalifikace. Arnouxovi se nedařilo
a časem horším o 5,38 s než poleman Reutemann nepostoupil ani do vlastní
kvalifikace....
Stavba modelu : Zdeněk Smaženka
|