Historie1987 Tyrrell 016           Back  

   

    1987 TYRRELL DG/016 ..................... galerie  GP Maďarska 87 od Milana Vaska

         

První vůz podle nových technických předpisů F1 s nepřeplňovaným motorem, plným jménem Courtaulds Tyrrell Ford DG/016, nasadil v roce 1987 do mistrovství světa Data General Team Tyrrell. Oficiální názvy týmu i vozu prozrazují, že šéf týmu Ken Tyrrell získal dva významné sponzory, kteří mohli přispěchat s něčím víc než "jen" převzetím břemene finančních nákladů. Severoamerická Data General Corporation totiž patří k předním světovým výrobcům počítačových systémů pro průmyslové, kancelářské i osobní užití, zatímco britská skupina Courtaulds je přední evropský výrobce a dodavatel textilních, chemických a průmyslových výrobků a nových materiálů. A tak Tyrrellův šéfkonstruktér Brian Lisles měl při vývoji vozu k dispozici nejen čtyři počítače Data General DS7540, každý s pamětí 8 MB a schopný zpracovat jeden milión informací za sekundu, ale i moderní kompozitní materiály pro stavbu samonosného trupu, karoserie a některých dalších dílů podvozku.

Nový Tyrrell formule 1 je prvním vozem této značky ve dvacetileté historii Tyrrell Racing Organisation, navrženým nejmodernějšími počítačovými metodami CAD. Ty umožnily nejen zrychlit, ale i optimalizovat aerodynamické i pevnostní výpočty v konstrukci mnoha skupin vozu, počínaje samonosným trupem a přítlačnými plochami a konče převodovkou, koly a mnoha drobnými ale důležitými detaily.

 

    

 

Ačkoli z loňského vozu nebylo převzato takřka nic, nejvýznamnější novinkou je nepřeplňovaný motor, odvozený od slavného vidlicového osmiválce DFV/DFY , jehož 155 v závodech MS se jen těžko podaří překonat. Při zachování hlavních konstrukčních rysů se nový motor DFZ liší především objemem zvětšeným k hranici 3,5 litru a zcela novým elektronickým vstřikováním paliva vlastní konstrukce firmy Cosworth Engineering. Je řízeno společně se zapalováním a přesným dávkováním paliva pro každý válec zaručuje optimální výkonové parametry v celém rozsahu provozních otáček a zatížení a rovněž optimální spotřebu paliva. O motory DFZ týmu Tyrrell bude po celou sezonu pečovat Brian Hart, jenž uzavřel s Cosworth Engineering dohodu o spolupráci při vývoji a stavbě nové generace závodních motorů a vozů Ford.

K dosud známým technickým údajům vozu je třeba doplnit ještě zmínku o jeho přístrojovém vybavení a elektronické informační a kontrolní soustavě v něm instalované. Výstroj kokpitu navrhl podle požadavků týmu britský Cranfield Institute of Technology. Na přístrojové desce jsou jeden analogový a dva digitální displeje se čtyřmi kontrolními svítilnami. Uprostřed je analogový otáčkoměr a po obou jeho stranách dvoufunkční displeje osazené tekutými krystaly, oba ovládané jezdcem. Levý udává teplotu vody nebo oleje, pravý tlak paliva nebo oleje. Nad oběma displeji je po dvou svítivých diodách, které rozsvícením signalizují, že měřené veličiny překročily meze stanoveného provozního rozpětí. Současně se zapne příslušný displej, na němž se ukáže okamžitá hodnota sledované veličiny. Na přání může být přístrojová deska osazena ukazatelem spotřeby, udávajícím počet kol závodu, která může vůz při nezměněné spotřebě ještě ujet se zbývajícím palivem v nádrži.

Novinkou ve výbavě vozu je kontrolní soustava zaznamenávající po celý závod nepřetržitě až na 27 kanálech informace o funkci motoru a částí podvozku, které se přenášejí do osobního počítače v boxech, kde se ihned vyhodnocují.

Technické předpisy F1 pro letošní rok ještě nedávají vozům s nepřeplňovanými motory naději na výraznější úspěch v souboji s vozy s turbomotory. Avšak Ken Tyrrell je přesvědčen že na techničtějších tratích by mohli jeho vozy mnohé z těchto silnějších rivalů porazit.

 

     Průhled vozem Tyrrell DG/016 z druhé poloviny sezony.

 

      

 

   pozn:  Text a fotografie převzaty z časopisu   MOTORISTICKÁ SOUČASNOST 7/1987 .