|
|||||||
1977 March 2-4-0 Project carMarchův šestikolový vůz je zajímavou variací 4WD pohonu, v době kdy Ken Tyrrell staví další verze svojí šestikolové formule přichází team Maxe Mosleyho s vozem neobvyklé konstrukce tří náprav, jedné přední řiditelné a dvou zadních hnacích. V den svého představení vyvolával mnoho otázek a pochybností. i přes svoji zjevnou komplikovanost v zadních partiích o něm designér Martin Walters řekl že je krásně jednoduchý a je s podivem ,že se s touto konstrukcí na závodních tratích již nesetkáváme. Základ vozu 2-4-0 je postaven na bázi šasi 761 ze sezony 1976, opravdu až po zadní část převodovky se jedná o standartní 761 s vyjímkou prvního páru zadních kol, které jsou rozměrově stejné jako přední. Na konci převodovky je další prodloužená část s druhým diferenciálem, ten řídí druhý pár zadních kol. Dva zadní závěsy jsou provázány párem tyčí. Oba diferenciály i propojení jsou výrobkem firmy March Engeneering.
Druhý diferenciál je řízen prvním přes spojovací hřídel. Přidáním druhé nápravy se 2-4-0 prodloužil zhruba o 50 cm oproti typu 761, zadní křídlo je posunuto vzad, dále od motoru. Styčná plocha zadních kol je poloviční oproti původním klasickým zadním kolům, čelní plocha je také poloviční a ve spojení s linií vozu to znamená, že zadní kola budou klást menší čelní odpor vzduchu a proudění k zadnímu křídlu by mělo být klidnější. Podle Herda tato koncepce nabízí dosažení vyšší rychlosti na přímých úsecích, to si ostatně vyzkoušeli ve wind tunelu na modelu v reálné velikosti, nyní přišel čas ověřit vše v reálu..........
Na druhou stranu Herd poukázal na pět základních nevýhod koncepce 2-4-0 :
1) Na voze je použito více součástí, což znamená více potřebného času pro mechaniky, větší investice nutné pro provoz vozu. 2) Vůz je těžší, bohužel zde již není prostor pro snižování váhy a vůz je takřka na minimální možné hmotnosti pro tuto koncepci 3) Jsou zde určité hranice v ovladatelnosti vozu. Herd pohotově přiznal že 2-4-0 špatně zatáčí a při sešlápnutí plynu se problémy s nedotáčivostí ještě zhorší. 4) Čtvrtý problém je pochopitelný, jedná se o ztráty způsobené třením, jelikož je použito více funkčních prvků a motor má na starosti vlastně dvojnásobnou zátěž, tedy alespoň co se týká příslušenství, dochází zákonitě ke ztrátě výkonu. 5) Vůz potřebuje speciální pneumatiky, přední se širším vedením pro omezení efektu nedotáčivosti, zadní s tužší konstrukcí, kvůli silám působícím na malý rozměr pneumatiky.
V den představení měl 2-4-0 na obou zadních nápravách stejný typ odpružení, funkční prvky zavěšení stejné pro oba páry kol, stejné diferenciály, pouze zrcadlově otočené. Herd i Walters cítili, že budou muset udělat změny, obvzláště přepracovat diferenciály, ale usoudili, že bude nejprve lepší vidět 2-4-0 v chodu, než utrácet peníze a čas teoretickými dohady. První jízda byla naplánována na úterý v Silverstone. (Jestli někdo víte co to bylo za úterý..napište) Walters, formálně F2 March designer, který se přesunul do F1 v průběhu VC Rakouska si myslí, že o budoucnosti 2-4-0 bude rozhodnuto velmi brzo. Jak řekl Robin Herd, typové označení 2-4-0 znamená: two steering wheels, four driving wheels, no final drive :)))))))))
Jestliže bude 4WD koncept projektu 2-4-0 fungovat, bude jednoduše vůz označen číslicemi 771 jako nový vůz F1 pro nadcházející sezonu, jestliže ne, označení 771 bude použito pro vůz takřka totožný se 761, změny budou pouze na předních brzdách, jelikož předchozí se velmi rychle přehřívaly. Dále se počítá s tím, že zadní stabilizátor bude stavitelný, pilot bude moci změnit jeho tuhost v závislosti na zbývajícím objemu paliva, tudíž hmotnosti vozu.
Použité materiály: www.marchives.com
|