1974 Amon AF101
Když se J.Stewarta zeptali, koho považuje za své největší soupeře,
odpověděl že Rindta a Amona. Chris Amon patřil mezi nejlepší, avšak na
co sáhl, to mu nevyšlo - od stavby závodního auta až po úpravu vlastního
domu. Ve Formuli 1 vyhrál jediný závod - při své smůle nezapočítávaný do
mistrovství světa. Svá nejlepší léta 1967-69 strávil u Ferrari, ale v
době, kdy tým prožíval krizi. Pak vyzkoušel March a dva roky skomírající
Matru (1971-72). Pak opět šlápl vedle a vsadil na podprůměrné Tecno.
Když se s týmem ve zlém rozešel, rozhodl se, že bude vlastním pánem a v
roce 1974 založil vlastní tým.
"Postavil jsem jediné auto, které nezískalo na startovném ani groš"
zhodnotil po letech svůj pokus sám Amon. V projektu utopil sto tisíc
liber šterlingů, z nichž polovinu hradil ze svého.
Chris Amon načrtl projekt a vůz mu zkonstruovali tvůrci
posledního Tecna Gordon Fowell a Tom Boyce. Trup postavil John Thompson.
Vůz měl extrémně posunuté sedadlo vpřed, odpružení zkrutnými tyčemi a
všechny brzdy v trupu. Původní dva chladiče v bocích vyměnil za jeden
vpředu a byl nucen odstranit i původní "dvouplošníkovou" příď.
Předpremieru si vůz odbyl 7. dubna 1974 v nezapočítávaném závodě
Internationa Trophy v Silverstone (ještě s "dvouplošníkem"). V tomto
závodě slavil své první vítězství J.Hunt, Ch.Amon v něm však neujel ani
jedno kolo ...
V Mistrovství světa se vůz pojmenovaný Amon AF101 představil 28.
dubna ve Španělsku. "Dvouplošníková" příď však vykazovala spíše vztlak
než přítlak a byla radikálně změněna. Aby toho nebylo dost, upadlo
přední kolo. Přes všechny problémy vůz startoval z 23 pozice (startovalo
25 vozů, přihlášeno 28 vozů). V závodě absolvoval 22 kol, než musel
odstoupit pro prasklý brzdový hřídel.
Amon vynechal Belgii a svůj vůz se značně změněnou přídí přihlásil do
Monaka. Zde se kvalifikoval do závodu 20 časem, pouze o 3,5 s horší než
nejrychlejší Lauda. Do závodu však pro potíže s vozem neodstartoval.
Vynechává následující 4 závody a s pozměněným vozem (který však nese
stále stejné označení AF101) chce startoval v Německu. Ujede i několik
kol v tréninku, ale pro nemoc se musí startu vzdát. Jako záskok je
vybrán Larry Perkins. Z 32 přihlášených (z nichž ale Ganley s
Maki po havárii a Amon pro nemoc nestartují) zajíždí až 30 čas (nejhorší
ze všech) a do závodu se nekvalifikuje.
Po vynechání Rakouska se Amon pokusí ještě jednou prosadit s vlastním
vozem. Na rychlé Monze však nemá šanci, zajíždí předposlední čas o více
než 5s. horší než Laudův na první pozici (za sebou nechává jen L.Kinnunena
na Surteesu, který je ještě o více jak 2 vteřiny pomalejší.)
A to byl konec vlastního projektu. Ze 4 pokusů o start se vůz
kvalifikoval 2x, ale pouze jednou - při svém prvním pokusu ve Španělsku
- do závodu vyjel.
Text převzat z konstruktérských kotrmelců Jardy
Neubauera
1974 Amon AF101 - VC Monaka - Chris Amon
Slepení a test vystřihovánky
Zdeněk Smaženka.
|
|